С проекта ДАБЕ от екипа на движението #гудгейм си поставяме за цел да съберем популярни думи, които нямат еквивалент в българската реч, но са се превърнали в неразделна част от съвременната поп-култура и неформално общуване. Те могат да бъдат разбрани както от програмист от Силициевата долина в Калифорния, така и от петокласник от училище в София, защото говорят на един и същи език – езикът на видео игрите.

Произход: Съкращение от good game, в буквален превод – “добра игра”. Изразът се полуляризира през деветдесетте години в състезателната стратегическа игра Star Craft, където се използва като поздрав в края на двубой. Прието е да се каже първо от победения играч и поради това придобива двойно значение – поздрав към противника, както и “предавам се”. Счита се за лоши обноски, ако победителят използва израза първи, особено ако играта не е свършила.
Употреба: Разговорно се използва, когато крайният изход на дадена ситуация е предопределен. Донякъде е синоним на израза “шах мат”. По наши земи може да се произнесе и гъ-гъ (т.е. българско Г, вместо английско G).

Произход: Произлиза от английската дума glitch, която пък произлиза от еврейската дума glitsh, означаваща “хлъзгаво място”. Използва се от 1940 в радиото и после в телевизията като синoним на технически проблем, но набира най-много популярност в информационните технологии и най-вече във видео игрите, където се използва за нежелани визуални артефакти (вид технически проблем).
Употреба: Разговорно се използва като шеговит начин да опишеш странни явления или човешко поведение.

Произход: Произлиза от думата newbie, означаваща “новак”, която в гейминг средите еволюира в noob (често изписано n00b). Използва се за описание на хора, които са нови в дадена игра и им липсват нужните опит и умения, за да играят добре. Използва се и като нарицателен термин за по-опитни играчи, които не са добри, въпреки времето, което са вложили в дадена игра.
Употреба: Извън гейминга най-често се използва като синоним на новак.

Произход: Произлиза от rage – “ярост” на английски. Най-често се използва в отборните състезателни онлайн видео игри за съотборници, които не могат да си контролират емоциите.
Употреба: Може да се употребява във всеки случай, в който човек губи контрол от ярост.

Произход: В онлайн ингрите изминава време между подаването на сигнал от устройството на играча и стигнето му до сървъра и обратно, тъй като сървърът често е в различна страна (или в лош случай – континент). Това забавяне се измерва в милисекунди и се нарича lag (лаг) или latancy (лейтънси), а сигналът, който се изпраща от/до сървъра, се нарича ping (пинг). По-голямо забавяне е голям проблем в игри, изискващи бързи реакции.
Употреба: Извън гейминг контекст се използва шеговито в случай на забавени реакции.

Произход: Изразът е съкращение на фразата Good Luck, Have Fun или “Късмет и приятна игра”.
Употреба: Пожелание за късмет и приятно прекарване. Обикновено се произнася побългарено ГЛХФ.

Произход: От английски to pick, което означава “избирам”, или to pick up – “вдигам”. Много игри предоставят избор от герои и предмети, с които играчът може да играе. Също така в много игри ценни предмети и ресурси падат на земята и играчът трябва да ги събере избирателно. Изборът и в двата случая често има стратегическо значение.
Употреба: Извън гейминга се използва рядко – като синоним на “взимам/избирам със замисъл”.

Произход: Съкращение от ‘Be Right Back’ – често използван израз в гейминг средите, който сигнализира на останалите в групата, че ставаме от компютъра за малко и ще се върнем след малко. Използва се за първи път през 90-те, през ранните дни на Internet Relay Chat (IRC).
Употреба: Използва се когато се налага да прекъснем дейност, която вършим с други хора, за кратко време.

Произход:
Oт gaming – играта на хазартни или видео игри. Произлиза от старата английска дума ‘gamen’, означаваща забавление.
Употреба:
Освен като чуждица, която описва хобито, представляващо игра на видео игри, има и производни. “Геймър” е човек, който обича да прекарва свободното си време по този начин. “Геймвам” може да се използва в ситуации, в които сме постигнали нещо трудно по неконвенционален начин.

Произход: От английската дума cyberbullying. Анонимната комуникация в състезателните онлайн видео игри за жалост поражда чести случаи на вербална агресия.
Употреба: Терминът се използва за рамкиране и противопоставяне на този феномен.

Употреба: Някои видео игри прерастват в състезателни дисциплини, наподобяващи традиционните спортове. Имат подобна екосистема от професионални играчи, отбори, фенове, турнири, наградни фондове и т.н. Най-големите електронни спортове са игри като League of Legends и CS:GO. В световен мащаб зрителите на електронни спортове са над половин милиард души от цял свят.
Произход: Началото на феномена поставя играта StarCraft в Южна Корея, където до ден днешен индустрията на електронните спортове е изключително развита.

Произход: От английското to ban – “забранявам официално/легално”. В контекста на състезателните видео игри играчите често имат правото да забраняват на другият отбор да използва конкретни елементи от играта, например герои или карти.
Употреба: В разговорната реч се използва като синоним на забранявам, най-често един от няколко възможни варианта за избор.

Произход: Термините ‘бъг’ и ‘дебъг’ произлизат заедно още през 40-те години на миналия век, когато Контраадмирал Грейс Хопър работи заедно с екипа си над Mark II компютъра в Харвардския университет. По време профилактика на машината те намират буболечка насред мейнфреймa и оттам нататък всичко е история.
Употреба: В днешни дни ‘дебъг’ се използва основно в ИТ средата, когато някой трябва да поправи нередности в софтуер.

Произход: Термините ‘бъг’ и ‘дебъг’ произлизат заедно още през 40-те години на миналия век, когато Контраадмирал Грейс Хопър работи заедно с екипа си над Mark II компютъра в Харвардския университет. По време профилактика на машината те намират буболечка насред мейнфреймa и от там нататък всичко е история. 

Употреба: В днешни дни ‘бъгове’ има основно в софтуера и не са буболечки, а грешки в кода на програми, приложения или игри. Употревява се извън софтуерните среди като синоним на системна грешка.

Произход: Произлиза от миналото време на глагола leave – left или от глагола quit. Използва се в онлайн игрите, когато човек от отбора излезе от играта преди нейния край, обикновено поради ярост или отчаяние.
Употреба: Може да се използва във всяка ситуация, в която някой се откаже от дадена дейност (или още по-добре – физически си тръгне) под емоционален афект.

Произход: Произлиза от try hard и означава “да положиш много усилия”. В гейминг контекст набира популярност покрай състезателните игри и най-често се използва като леко обиден израз за човек, който се взема прекалено насериозно, въпреки ниското ниво, на което играе.
Употреба: Има същата употреба и извън гейминг контекст, но може да се използва и в позитивен аспект, когато човек полага много усилия в сфера, в която иска да се развие – най-вече в работна среда.

Произход: От английски – critical hit, което буквално означава “критичен удар”. Произлиза от настолните ролеви игри като Dungeons & Dragons, които се играят със зарове, и в които атаките в битки имат малък шанс да нанесат двойно повече щети от очакваното. Изразът набира още повече популярност в света на гейминга, където често има подобни механики (правила на играта).
Употреба: Употребява се, когато дадено действие има неочаквано голям ефект – в позитивен или негативен аспект.

Произход: При недостиг на достатъчно хора за запълване на отборите, нужни за някои популярни състезателни видео игри, играчите имат опцията да използват ботове – персонажи, управлявани от компютър. Думата произлиза от robot – “робот” на английски. Изкуственият интелект, заложен в повечето видео игри, не е на много високо ниво, което означава, че ботовете обикновено са по-слаби от хората.
Употреба: Думата се използва като обида за играч, който не играе достатъчно добре. Извън гейминга най-често се използва като синоним на глупак.

Произход: Произлиза от rekt (wrecked), означава “разрушен”. Произходът на израза е извън гейминга, но се популяризира най-много покрай популярната видео игра WoW.
Употреба: Използва се, когато някой бъде победен по грандиозен начин. Рект или гет рект често се използва от победителя (или странични наблюдатели), за да се натрие носа на загубилия, най-често когато загубилият се е държал арогантно преди играта.

Произход: От английската дума influence – “влияние”.
Употреба: Човек, който има достатъчно голяма аудитория в социалните медии, за да печели от публикуване на съдържание там. Главните клиенти на инфлуенсърите са фирми, желаещи да рекламират продуктите си пред аудиторията на инфлуенсъра.
В гейминг средите това са главно хора, които играят видео игри и публикуват видео съдържание в YouTube, Twitch, Facebook или Trovo. 

Произход: Произлиза от староанглийската дума ‘cringan’, означаваща “да паднеш в битка” или “изкривяване”. Навлиза в модерния английски език покрай начина, по който тялото ни се сепва, когато видим или чуем нещо неприятно.
Употреба: В онлайн средата навлиза и като дума, с която описваме чувството, когато някой друг направи нещо толкова унизително или нетипично, че усещаме физически дискомфорт. Покрай свободната комуникация в интернет, ставаме свидетели на все повече и повече “криндж” моменти, откъдето идва и популярността на думата.

Произход: Oт YouTube – дигиталната онлайн платформа за разпространение на видео съдържание.
Употреба: Човек, който има свой собствен канал в YouTube. Често се използва за хора, за които публикуването на съдържание в платформата е професионален ангажимент.

Произход: Oт stream – в буквален превод поток, но в дигиталните среди се използва като синоним на предаване на живо.
Употреба: Човек, който излъчва видео съдържание на живо, обикновено в приспособени платформи като Twitch, YouTube, Facebook и др. Често се използва за професионални стриймъри, които печелят от излъчване на такова съдържание.

Произход: От английски – grind, което буквално означава “да мелиш/стържеш”, но се използва за трудна, повтаряща се, често скучна работа. В гейминг контекст терминът придобива популярност покрай онлайн играта World of Warcraft, където на играчите често им се налага да извършват веремеемки, повтарящи се действия с цел придобиване на ценни ресурси.
Употреба: Разговорно може да се употребява за всякакво трудно, повтарящо се действие, най-често в контекста на училище или работа.
Пример:
” – Грайндя като ненормален за този изпит от 3 седмици, а професорът смени темите.
– Джи джи, брат. Нищо, те дипломите и без това 5 лева не струват в 21-ви век. Ще се научим да кодим и това е.”

Коя е твоята дума?

GLHF

Китодар Тодоров

БРБ

Антон Порязов

Госу

Георги Ненов от ‘Свръхчовекът’

Пиквам

Неда Малчева

Криндж

Мартен Роберто

Тролвам

Павел от Pavell & Venci Venc’

GG

Мартин Кадинов от TDB Play

Рейджкуитвам

Prepodavame.bg

Ако сте рейджвали или грайндили, отправяме предизвикателство към вас – изберете една от думите, които са станали част от речника ви от видео игрите и я споделете с нас. Нека заедно създадем неофициалния гейминг речник на българския език!

…или направи пост и ни тагни в социалните медии и сложи #ДАБЕ

Дебъгване 
🐞 Oткриваме и отстраняваме грешките, или така наречените бъгове, от нашето общуване.

Актуалния 

📺 Всяка система се развива и надгражда. Това я прави работеща. Така е и с езика ни.

Български

🏠 Българският език е един от най-старите в Европа и света.  Неговото бъдеще, обаче, зависи от способността му да се адаптира. 

Език

📣 Това е система, чрез която предаваме всяко чувство, емоция и информация в ежедневието ни.